OpenRCT2 0.0.2

Door Ywa op maandag 22 juni 2015 10:01 - Reacties (18)
Categorie: OpenRCT2, Views: 4.235

Iets meer dan een jaar geleden berichtte ik op Tweakblogs over een project dat stapje voor stapje de oude RollerCoaster Tycoon 2 code omzet naar C(++) code om uiteindelijk niet meer afhankelijk te hoeven zijn van het originele spel en hiermee nieuwe features te kunnen toevoegen aan deze klassieker.

Vandaag is de eerste stabiele versie uitgebracht, namelijk 'OpenRCT2 0.0.2'. De veranderingen met het originele spel zijn niet niks! Deze staan ook onderaan deze post. Uiteindelijk worden ook grotere veranderingen verwacht, zoals multiplayer, ondersteuning voor RCT1 scenarios en bijvoorbeeld het meer kunnen aanpassen van de GUI.

Iedereen die OpenRCT2 wilt proberen kan het spel hier downloaden: https://openrct2.com/download
Vergeet niet dat je wel RollerCoaster Tycoon 2 nodig hebt om het te kunnen spelen.

Ontwikkelaars zijn altijd welkom om mee te helpen aan het project. Zie GitHub: https://github.com/OpenRCT2/OpenRCT2
0.0.2-beta (2015-06-21)
------------------------------------------------------------------------
- Feature: Intro sequence does not show by default.
- Feature: New title screen logo.
- Feature: New title sequence (RCT2 version also still available).
- Feature: Title sequence music can now be disabled or changed to the RollerCoaster Tycoon 1 theme music.
- Feature: In-game console.
- Feature: Improved settings window with tab interface.
- Feature: Ability to change language while in game.
- Feature: Text input is now an in-game window.
- Feature: Toggle between software and hardware video mode.
- Feature: Toggle between resizeable window and fullscreen.
- Feature: Windows now snap to the borders of other windows when dragging (snap radius configurable).
- Feature: Interface colour themes. (Presets for RCT1 and RCT2 are included by default).
- Feature: Re-introduce traffic lights for close / test / open as a theme option.
- Feature: Show day as well as the month and year.
- Feature: Show month before day (e.g. March 14th, year 15)
- Feature: Exit OpenRCT2 to desktop.
- Feature: Game configuration, cache, scores and screenshots now saved in user documents directory under OpenRCT2.
- Feature: Auto-saving with frequency option.
- Feature: Ability to change game speed via toolbar or (+ and - keys).
- Feature: Finance window accessible from toolbar (enabled in settings).
- Feature: Research and development / research funding now accessible as a stand alone window without the requirement of the finances window.
- Feature: Extra viewport windows.
- Feature: Park window viewport is resizable.
- Feature: Land, water and ownership tool sizes can now be increased to 64x64.
- Feature: Mountain tool available in play mode.
- Feature: Buy land and construction rights land tool window. (Currently only in-game).
- Feature: Place scenery as a random cluster available in play mode.
- Feature: Increased limits for maximum of circuits per roller coaster to 20 and people on mazes to 64
- Feature: Allow both types of powered launch (with and without passing the station) for every roller coaster that supported one type in RCT2.
- Feature: Allow testing of incomplete tracks.
- Feature: Cheats window (Ctrl-Alt-C) or by toolbar button (configurable).
- Feature: Cheats for almost every guest aspect (happiness, hunger, nausea tolerance, etc.)
- Feature: Cheat to allow maximum operating settings and lift hill speeds (410 km/h).
- Feature: Cheat to disable all breakdowns.
- Feature: Cheat to disable brakes failure.
- Feature: Cheat to fix all rides.
- Feature: Change available objects in-game (only available from console).
- Feature: Change research settings in-game (only available from console).
- Feature: (Random) map generator available in scenario editor, accessible via the view menu.
- Feature: RollerCoaster Tycoon 1 scenarios can now be opened in the scenario editor or by using the 'edit' command line action.
- Feature: The "have fun" objective can now be selected in the scenario editor.
- Feature: Twitch integration
- Fix: Litter bins now get full and require emptying by handymen.

Volgende: Arcade event: TonTon XL 03-'15 Arcade event: TonTon XL

Reacties


Door Tweakers user J-roenn, maandag 22 juni 2015 10:03

gaat deze ook nog voor Linux/MAC komen zonder emulatie ?
voor de rest een vet project, hopen dat het zo groot gaat worden als OpenTTD

Door Tweakers user Ywa, maandag 22 juni 2015 10:08

J-roenn schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:03:
gaat deze ook nog voor Linux/MAC komen zonder emulatie ?
voor de rest een vet project, hopen dat het zo groot gaat worden als OpenTTD
Dat is zeker de bedoeling. Maar dit kan helaas pas zodra alle code reverse-engineered is. De devs hebben naar schatting nu 60% van de code herschreven.

Maar zoals je zegt werkt OpenRCT2 goed (en beter dan RCT2) op Linux en Mac via Wine.

[Reactie gewijzigd op maandag 22 juni 2015 10:14]


Door Tweakers user NightFox89, maandag 22 juni 2015 10:10

@J-roenn: Wat ik heb begrepen zodra ze niet meer afhankelijk zijn van de originele bestanden.

Ontopic:
Een kleine maand voor het eerst geprobeert op de Mac, en het speelde een stuk fijner dan de originele. Vooral de mountain tool is voor mij een must. Helaas destijds nog niet echt stabiel, en al een paar keer een crash gehad.

Het is dan ook niet voor niets work in process. Ben benieuwd hoe deze versie draait :)

Door Tweakers user unglaublich, maandag 22 juni 2015 10:29

Hoe doe je dit met copyright en narigheid? Waarschijnlijk zijn jullie nu nog buiten het vizier van een of andere legal-company maar je wilt toch geen rechtszaken? Of mis ik wat? : )

[Reactie gewijzigd op maandag 22 juni 2015 10:29]


Door Tweakers user Ywa, maandag 22 juni 2015 10:36

unglaublich schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:29:
Hoe doe je dit met copyright en narigheid? Waarschijnlijk zijn jullie nu nog buiten het vizier van een of andere legal-company maar je wilt toch geen rechtszaken? Of mis ik wat? : )
In principe levert het project geen bestanden mee van het originele spel. De graphics worden geÔmporteerd van het originele spel, waardoor Atari dus ook profijt heeft (extra verkopen).
Uiteraard blijft het een grijs gebied, maar projecten als OpenTTD en Multi Theft Auto bestaan al jaren en werken op dezelfde manier.

Door Tweakers user Ivos, maandag 22 juni 2015 12:39

Zijn er ook plannen om op den duur naar mobiele platforms te porten?

Door Tweakers user Ywa, maandag 22 juni 2015 12:42

Ivos schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:39:
Zijn er ook plannen om op den duur naar mobiele platforms te porten?
Zodra het spel volledig reverse-engineered is, zal dit absoluut een mogelijkheid worden.

Door Tweakers user Foritain, maandag 22 juni 2015 14:27

Mooi initiatief, echt heel tof! OpenTTD is een persoonlijke favoriet, en RCTC2 was top. Heb nu niet de tijd om te verdiepen, maar wel een klein vraagje voor je: Kunnen jullie om de 255 Ride limit heen? Dit was een serieuze ergernis.

[Reactie gewijzigd op maandag 22 juni 2015 14:28]


Door Tweakers user Ywa, maandag 22 juni 2015 14:54

Foritain schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:27:
Mooi initiatief, echt heel tof! OpenTTD is een persoonlijke favoriet, en RCTC2 was top. Heb nu niet de tijd om te verdiepen, maar wel een klein vraagje voor je: Kunnen jullie om de 255 Ride limit heen? Dit was een serieuze ergernis.
Dat kan helaas pas wanneer vrijwel alle code reverse-engineered is. Limiet zelf verhogen zal niet zo moeilijk zijn, maar er moet bijvoorbeeld dan ook een nieuw save-file formaat bedacht worden die hogere limieten/dynamische limieten heeft. Hopelijk heb ik, bij wijze van spreken, volgend jaar beter nieuws. ;)

[Reactie gewijzigd op maandag 22 juni 2015 14:54]


Door Tweakers user Nogne, maandag 22 juni 2015 17:21

Ik heb veel RCT gespeeld, maar wat bedoel je met de 255 Ride Limit?

Door Tweakers user Ywa, maandag 22 juni 2015 17:28

Nogne schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:21:
Ik heb veel RCT gespeeld, maar wat bedoel je met de 255 Ride Limit?
Er is een limiet van aantal sprites (afbeeldingen) en attracties die je in een park kan hebben. Een aantal spelers stoeien met deze limieten, dus een verhoging is dan gewenst.

Door Tweakers user himlims_, dinsdag 23 juni 2015 10:20

Ywa schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:08:
[...]

Dat is zeker de bedoeling. Maar dit kan helaas pas zodra alle code reverse-engineered is. De devs hebben naar schatting nu 60% van de code herschreven.

Maar zoals je zegt werkt OpenRCT2 goed (en beter dan RCT2) op Linux en Mac via Wine.
tof project, wil m wel op rootgamer.com knallen, maar dan pas wanneer wine geen vereiste meer is

Door Tweakers user Ywa, dinsdag 23 juni 2015 10:22

himlims_ schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:20:
[...]
tof project, wil m wel op rootgamer.com knallen, maar dan pas wanneer wine geen vereiste meer is
Begrijpelijk. De code die geschreven wordt is wel compatibel met meerdere compilers en platforms, dus het is een kwestie van tijd.

Door Tweakers user Gamebuster, dinsdag 23 juni 2015 10:28

Prachtig. Het is net als OpenTTD, maar dan met Rollercoaster Tycoon.

OpenTTD is ook gigantisch doorontwikkeld bovenop "classic" transport tycoon.

Bij mij draait-ie prima voor de 10 minuten dat ik het probeerde. 3440x1440 rollercoaster tycoon is awesome.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 juni 2015 10:29]


Door Tweakers user PricewatchJunk, dinsdag 23 juni 2015 10:55

Kijk hier al een hele tijd naar uit en vind eigenlijk dat het best wel snel gaat. Heb speciaal hiervoor RCT2 opnieuw gekocht op Steam. Ga het echter pas proberen als er een stabiele versie is die helemaal herschreven is, dus dat die domme limieten rondom de thema objecten en attracties weg gehaald zijn in de scenario maker.

Door Tweakers user SinergyX, dinsdag 23 juni 2015 11:15

Klopt het dat je nogwat-play moet installeren?

Is er ook nog een tweak voor station-snelheid? Ergerde me altijd enorm aan de snelheid dat zo'n karretje weer door een station kwam, duurde soms langer dan de hele rit in dat ding :P

Door Tweakers user Ywa, dinsdag 23 juni 2015 11:16

SinergyX schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:15:
Klopt het dat je nogwat-play moet installeren?
nogwat-play? DirectPlay? Voor RollerCoaster Tycoon 2 is dat nodig ja, voor OpenRCT2 niet.
SinergyX schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:15:
Is er ook nog een tweak voor station-snelheid? Ergerde me altijd enorm aan de snelheid dat zo'n karretje weer door een station kwam, duurde soms langer dan de hele rit in dat ding :P
Geen idee. Je kan in de cheats-window kijken of er wat tussen staat.

Door Tweakers user TunderNerd, dinsdag 23 juni 2015 13:22

Ik zou graag me gaan willen ontwikkelen, even kijken of ik tijd etc kan vinden :)

Reageren is niet meer mogelijk